wtorek 19 marca '24 wtorek 19 marca '24

Inne opakowanie – inny producent części? Czy zostałeś oszukany?

Często przy zakupie części przez Internet i nie tylko spotykamy się z niespodzianką. Przykładowo – zamawialiśmy zestaw rozrządu firmy A, a okazuje się, że poszczególne komponenty są firmy B. Czy to oznacza, że sprzedawca nas oszukał? A może jest to zwykłe zjawisko, wynikające ze specyfiki rynku części zamiennych?


Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy szerzej podejść do tego zagadnienia. Otóż, na rynku działa wielu producentów, którzy są zarówno producentami, jak i konfekcjonerami swoich części. KONFEKCJONERAMI, CZYLI INACZEJ MÓWIĄC „pakowaczami” i firmami brandującymi, czyli nadającymi danemu produktowi swoją markę i znak towarowy. Przykładem może być tutaj firma Febi Bilstein. Firma ta nie wytwarza samodzielnie w swych fabrykach wszystkich produktów, które prezentuje w swej ofercie – gdyż to po prostu fizycznie niemożliwe i byłoby kompletnie nieopłacalne. Oprócz własnej produkcji posiada ona również licznych poddostawców, którzy „produkują pod tę markę” produkty o oryginalnej – fabrycznej jakości w przypadku wybranych pojazdów.

Rynek samochodowych części zamiennych nie jest w tegu typu działaniach odosobniony. Można tu wymienić liczne przypadki z innych branż (chociażby ze spożywczej), np. gdy producent artykułów spożywczych dostarcza swoje produkty pod inną marką dla sieci sklepów detalicznych, na podstawie umowy handlowej pomiędzy podmiotami. Zapewnia to wrażenie wyłączności i kreuje świadomość marki wśród klientów, w trosce o to by dany produkt był kojarzony z konkretnym sklepem. Nie zmienia to jednak faktu, że faktycznym producentem nie jest sklep, a firma „z zewnątrz”.

Tego rodzaju działanie wśród producentów części ma oczywiście charakter marginalny, lecz jest możliwe do zaobserwowania. Zazwyczaj producenci części posiłkują się poddostawcami w liniach produktowych w których nie posiadają odpowiedniego zaplecza technologicznego, zasobów produkcyjnych i know-how. Często firmy specjalizujące się np. w produkcji części do aut europejskich, chcąc poszerzać swą ofertę o pozostałe pojazdy posiłkują się dostawami od producentów specjalizujących się. Oczywiście tego rodzaju działanie jest zazwyczaj stosowane do chwilowego zaspokojenia popytu i do momentu uruchomienia własnej produkcji danej linii. Przykładem może być np. zetknięcie się z produktami japońskiej firmy NSK np. w opakowaniach marki SKF.

Większość firm nie produkuje produktów do wszystkich pojazdów na całym świecie, fabryki wybierają przed produkcją danego modelu pojazdu oddzielnie dostawców wszystkich podzespołów, zależnie od ich specjalizacji i wielu innych parametrów ekonomiczno-technicznych. Często wielu producentów oferuje na rynku zamiennym produkty z własnych fabryk, jakie dostarczają też do fabryk pojazdów i produkty od kooperujących korporacji produkujących podobny asortyment do innych modeli aut, wzajemnie uzupełniając w ten sposób swe oferty i kreując wizerunek swych marek części zamiennych na jakość identyczną z oryginalnie montowanymi częściami.

Tłumacząc szerzej wskazaną sytuację należy podkreślić zarówno podstawę funkcjonowania rynku części zamiennych, jak i całej branży motoryzacyjnej, jaką jest współpraca w wybranych obszarach specjalizacji poszczególnych producentów (np. Lemforder i Corteco, LUK i Sachs, SKF i NSK, Ruville i INA, Ruville i SKF, Valeo i LUK) i powiązania kapitałowe (często wspólne linie technologiczne i fabryczne różnych marek np. AISIN i EXEDY, FAG i INA) oraz fakt, iż wiele znanych marek to tylko nazwy handlowe, za którymi coraz częściej stoją organizacje konfekcjonujące części japońskich, czy koreańskich fabryk specjalizujących się w produkcji wysokiej jakości podzespołów na pierwszy montaż (np. Blue Print – konfekcjoner i japońskie fabryki dostarczające dla niego części np. Koyo, NTN, 555, Daikin, Akebono, NISSHINBO, Stone, SUN, AISIN, CTR).

W takim przypadku właściciel znanej marki części takiej jak np. SKF będący producentem szerokiej gamy elementów tłocznych, łożysk dostarcza np. łożyska na pierwszy montaż wybranych modeli aut do fabryk AUDI, BMW i innych, ale nie produkuje ich dla fabryk azjatyckich, bądź wybranych modeli wspomnianych AUDI, BMW etc. Ciężko bowiem wskazać producenta, który produkowałby wszystko dla wszystkich. Dlatego przytoczona marka SKF w swych pudełkach łożysk do np. Audi A4, A6 etc. pakuje na rynek części zamiennych łożyska wyprodukowane w swych europejskich fabrykach, z wytłoczonym logo SKF, ale celem PODNIESIENIA prestiżu swej marki i JAKOŚCI (zapewnienia wielu wartości dodanych swej marce), zawiera porozumienia handlowe z fabrykami japońskimi takimi jak np. NSK, które to produkują łożyska na pierwszy montaż dla innych fabryk, czy do modeli aut, do których na linie fabryczne nie dostarcza łożysk SKF.

Dzięki temu SKF chcąc budować obraz marki kojarzonej z oryginalnością i najwyższą jakością, taką samą, jaką cechują się montowane fabrycznie łożyska, pakuje w swe pudełka, w wybranych obszarach swej oferty np. łożysk do aut azjatyckich, choć nie tylko łożyska NSK, czyli fabryki japońskiej, która dostarcza te łożyska na linie produkcyjne danych pojazdów.

Kolejnym przykładem tego rodzaju precedensu jest zetknięcie się w produkcie sygnowanym Lemforder poduszki silnika wytworzonej przez producenta – Corteco. Sytuacja, z którą wielu użytkowników się spotyka jest narzędziem do kreowania pozytywnego wizerunku marki Lemforder, budowania świadomości tego brandu, jako oryginalnego dostawcy części najwyższej jakości, identycznej z jakością fabryczną części i dumy, a nie zaniżania wartości dla Klienta, czy innych negatywnych działań. Występujący w środku produkt jest oryginalnie montowaną poduszką marki CORTECO w tym modelu pojazdu. CORTECO to jeden z wiodących dostawców części OE i zamiennych o oryginalnej jakości dla samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. Jest liderem w zakresie uszczelnień i systemów kontroli i tłumienia wibracji, dlatego wszelkie obawy są zupełnie niesłuszne.

Jedyną sytuacją budzącą obawy mogą być podmiany części znanych na chińskie podróbki, fatalnej jakości i niewiadomego pochodzenia, wtedy to pudełko znanej marki może zawierać taki element i jest to sytuacja zupełnie odmienna od wyżej opisanej i bardzo często występuje na aukcjach internetowych części zamiennych, czy w przypadku niewiarygodnych sprzedawców w sieci. Zawsze celem uniknięcia takiego działania nieuczciwych sprzedawców jest kupowanie części zamiennych w znanych sklepach, które istnieją już jakiś czas na rynku i zapewniają oryginalną gwarancję producenta lub generalnego importera danej marki części oraz kompleksową obsługę posprzedażną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *