niedziela 15 grudnia '19 niedziela 15 grudnia '19

LPG a bezpieczeństwo

Według różnych badań, Polska wypada w czołówce europejskich państw pod względem aut zasilanych LPG, według niektórych szacunków ich liczba wynosi ponad 2 mln. Na świecie wyprzedza nas pod tym względem tylko Korea. Powstaje jednak pytanie – czy auta z instalacją LPG są bezpieczne?

Problem ten jest często widoczny w przypadku garaży podziemnych, bowiem ich właściciele często zabraniają kierowcom takich aut na parkowanie. Teoretycznie może być to niebezpieczne, bowiem propan-buta jest cięższy od powietrza i w przypadku braku dobrej wentylacji w garażu może się on gromadzić na podłożu. Z tego powodu także w Polsce zdarzają się parkingi, na które nie można wjechać autem z LPG.

Wśród wielu ludzi panuje mit, że butla z gazem w bagażniku to tykająca bomba zegarowa, która w wyniku pewnych okoliczności – np. wypadku – może wybuchnąć. Tymczasem, badania krakowskiego zakładu Fugazi wykazują odwrotną tendencję – to samochody zasilane benzyną są bardziej narażone na wybuch, ponieważ benzyna przechowywana jest w plastikowym pojemniku bez zaworów bezpieczeństwa, natomiast gaz posiada znacznie więcej zabezpieczeń. Mało kto o tym wie, ale butla z gazem LPG posiada aż cztery zawory bezpieczeństwa, właśnie aby uniknąć takiej sytuacji!

W większości przypadków pożary, najczęściej spowodowane kłopotami z benzyną, nie powodowały wybuchu gazu. Całość jest bowiem tak skonstruowana, że gdyby cały samochód zaczął płonąć, to wydzielające się ciepło spowodowało by wypuszczenie propan-butanu na zewnątrz, jego wypalenie, a sam zbiornik pozostałby przez zmian. Bardzo ważnym, prawnym aspektem korzystania z instalacji LPG jest fakt, że trzeba je legalizować co 10 lat, a w przypadku CNG – trzy lata.

I tu dochodzimy do kolejnego aspektu, bowiem gdy w dowodzie rejestracyjnym auta figuruje instalacja gazowa, trzeba częściej udawać się do stacji diagnostycznych. Okres serwisowania to najczęściej 15 tys. km, niezależnie czy jest to CNG, czy LPG. W trakcie takich badań kontroluje się wszystkie zawory pod względem szczelności, reguluje się skład mieszanki a także sprawdza stan filtrów i reduktorów.

Koszt usług serwisowych w przypadku LPG i CNG są podobne, choć np. w przypadku CNG rzadziej wymienia się reduktor (koszt około 600 zł). W przypadku starszych aut dochodzi także koszt regulacji luzów zaworowych. Przyjmuje się także, że w przypadku aut z LPG należy kupować lepsze, specjalnie przystosowane świece zapłonowe bądź powinno się je wymienić po prostu częściej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *