wtorek 21 maja '19 wtorek 21 maja '19

Ciężki los kierowców w zimie

Zima to okres ciężki dla każdego kierowcy. Oblodzone drogi, zamrożone szyby i tym podobne. Często dochodzi również do usterek mechanicznych. Jakich? Zapoznajcie się z listą części, które mogą sprawić problemy kierowcom w czasie zimy.

Siłowniki centralnego zamka

Spora ilość z nas miewa problemy z siłownikami centralnego zamka, i mimo że nie jest specjalnie to specjalnie skomplikowany element, jego naprawa może oznaczać spore koszty. Siłowniki pracują bowiem w ekstremalnych warunkach – umieszczone są za tapicerką drzwi, oddzielone od otoczenia zaledwie blachą. W dużej ilości przypadków zamarznięcie komponentów siłownika jest równoznaczne z uszkodzeniem motoru siłownika.

Termostat

Termostat to kolejna niezbyt skomplikowana część, która pełni jednak bardzo ważną funkcję w każdym samochodzie, a mianowicie utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika. Co się stanie, gdy termostat ulegnie usterce? Efektem może być nagrzanie się silnika do temperatury roboczej a następnie do jego przegrzania. Stanu termostatu nie polepsza uruchamianie silnika przy niskich temperaturach atmosferycznych. Dzieje się tak dlatego, że płyn chłodzący znajdujący się w bloku silnika szybko się nagrzewa, a z drugiej strony termostatu wciąż jest zimny płyn chłodzący.

Rozrusznik

Rozruszniki potrafią odmówić posłuszeństwa w zimie, ponieważ są bardziej obciążone, ze względu na dużą gęstą oleju silnikowego (im niższa temperatura, tym większa gęstość oleju). Jeśli nie odpalimy auta za pierwszym razem, prawdopodobieństwo, że uszkodzimy rozrusznik za kolejną próbą rośnie.

Pompa wtryskowa

Specyfika pracy współczesnych silników diesla wymaga tłoczenia paliwa do wtryskiwaczy pod dużym ciśnieniem. Z drugiej strony, niska temperatura otoczenia obniża gęstość i niweluje pierwotną specyfikację oleju napędowego. Jest jeszcze gorzej, gdy w wyniku zaniechania zapominamy o wymianie i silnik w naszym samochodzie pracuje na letnim oleju napędowym. W takim wypadku, o wywołanie usterki bardzo łatwo.

Cewka zapłonowa

Cewka zapłonowa nie ma skomplikowanej budowy, jednak element ten może sprawiać pewne problemy, wynikające np. z zawilgocenia. Jest to o tyle niebezpieczne, że każda awaria cewki zapłonowej wiąże się z ryzykiem uszkodzenia poszczególnych cylindrów, a w takim wypadku o odpaleniu auta możemy szybko zapomnieć.

Alternator

Jak można łatwo zauważyć, w trakcie zimy rośnie zużycie prądu w samochodzie. Wiąże się to ze zwiększonym korzystaniem ogrzewania, radia, nawigacji, klimatyzacji, ogrzewania tylnej szyby, świateł, a w nowszych także i np. podgrzewanie foteli. Nic więc dziwnego, że alternator jest bardziej obciążony niż zwykle. Dodatkowo, jego stan nie polepsza sól, którą posypane są drogi (elementy metalowe i łożyskowanie alternatora bywają wrażliwe na ten aspekt).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *