piątek 29 marca '24 piątek 29 marca '24

Dobór lakieru samochodowego

Wszystkie naprawy blacharskie jakie wykonywane są na naszych samochodach, kończą się zazwyczaj lakierowaniem samochodu. Czynność ta, z pozoru prosta może jednak okazać się trudniejsza niż myślicie. Standardowo podczas tego procesu nanoszony jest lakier podkładowy, a w następnej kolejności bazowy. Jednak lakier właściwy powinien być tak, dobrany by nie różnił się od oryginalnego.

Dobór lakieru o odpowiednim kolorze jest z pozoru bardzo łatwy. Wystarczy bowiem odczytać kod oznaczenia koloru jaki obecnie mamy z tabliczki znamionowej i według niego dobrać odpowiedni kolor. Jednak należy pamiętać, że procedura ta sprawdza się jedynie w przypadku samochodów nowych. Lakier samochodowy pod wpływem czynników atmosferycznych takich jak słońce wraz z promieniami UV i podczerwonymi oraz deszcz i śnieg w znacznym stopniu zmieniają charakterystykę i barwę obecnego lakieru. W zależności od częstości używania samochodu oraz warunków, w jakich był przechowywany, pigmenty ulegają nieznacznym odbarwieniom. Dlatego podczas porównania obydwu kolorów tzn. tego, który mamy już na karoserii z tym który chcemy nałożyć – barwa może się bardzo różnić.

Inną przyczyną, jaka może spowodować te różnicę, jest używanie przez kierowcę, pigmentowanych kosmetyków do pielęgnacji karoserii i lakieru. Mogą one bardzo przekłamywać podczas porównywania koloru lakieru. Dlatego przed zakupem takich specyfików warto się porządnie zastanowić czy warto wkładać w nie pieniądze.

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest dokładne przygotowanie lakieru samochodu. Najważniejsze to żeby go dobrze umyć i usunąć wszelkiego rodzaju naloty. Ułatwi nam to dobór odpowiedniego rodzaju barwy koloru. W tym celu najlepiej posłużyć się spektrofotometrem. Jest to urządzenie odczytujące kolor z powierzchni do którego zostanie przyłożone. Oprócz koloru urządzenie to jest w stanie rozpoznać też stopień „nabłyszczenia” lakieru oraz rodzaje użytych w nim dodatków refleksyjnych, takich jak metalik lub perła. Urządzenie to pozwala nam na najlepsze odwzorowanie koloru. Jego działanie opiera się na szeregu czujników rozmieszczonych pod różnymi kontami. Takie rozmieszczenie czujników pozwala zarejestrować praktycznie każdy rodzaj światła odbitego od lakieru. Odbite promienie świetlne poddawane są szczegółowej analizie, w której filtry odseparowują określone długości fal świetlnych. Promień przygotowany w ten sposób przesyłany jest za pomocą światłowodów do czujników badających widmo i natężenie światła.

Dane zebrane podczas pomiarów po podłączeniu urządzenia do komputera zostają przenoszone na jego dysk twardy. Komputer można zsynchronizować z systemem lakierniczym, który po otrzymaniu niezbędnych informacji z głowicy czytającej, jest w stanie dokładny skład lakieru i przedstawi konkretną recepturę do stworzenia odpowiedniego odcienia.

Szczerze odradzamy dobór lakieru z wzornika kolorów. Pomiar kolorów w ten sposób jest bardzo nieprecyzyjny. Wynika to głównie z powodu małej mobilność i wrażliwość na błędy ludzkie. Wystarczy minimalna zmiana sposobu oświetlenia podczas porównywania kolorów lub po prostu wada wzroku u osoby badającej, a kolor zostanie źle dobrany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *